2019. augusztus 16., péntek

Személyes rész és művek listája

Üdv, irodalombarát!

Számtalan álnéven működöm, ide talán legjobban az Egyre Márki illik - ezen köszöntlek szerény "tollaboratóriumomban". 
1982-ben születtem Miskolcon,  Budapesten diplomáztam a Magyar Képzőművészeti Egyetemen... (további CV-adatokért, képes / képzőművészeti portfólióért kattints: egyremarki.blogspot.com) 1998 óta foglalkozom az írással, 2008 óta intenzíven, bár voltak hullámvölgyek. 2019-ig azonban nem törekedtem publikálásra, és mint észrevettem, nem volt rossz terv. Számtalan esetben botlom olyanba, hogy azok, akik huszonegy-két évesen publikálni kezdtek, élettapasztalat, lélek és mélység nélkül, már szégyellik azokat mire 40 évesek lesznek - de már késő, ki van nyomtatva, több helyre elkerülve javíthatatlanok. 

Régi írásaim mind átjavítottam új felfogással, így ki merem jelenteni: amit csinálok, elég jó már. Igen, hazárdjáték volt, oltári húzás: rááldoztam a fiatalságomat! 

Eddig az alábbi folyóiratok publikáltak többször: Magyar Műhely, Ezredvég (grafikát az Alföld, fotót a Kalligram)

Elérhetőségem:
facebook: Egyre Márki
Az új ímélcímem csak ügyfeleknek adom ki.

20 / 48-07-358 - Egyre Márki!

Témakörök, stílusok, amikkel foglalkoztam 2008-ig:
Szabadverseket 2000-2007-ig írtam, 235-öt hagytam meg feljavítva 2000 db-ból, majd 2020-ban újrakezdtem, azóta nagyjából 100 db született. Mikről szóltak? Kiábrándultságomról, társadalmi visszásságokról, ironikus, lendületes hangnemben. Csalódottságról és lényegében bármi megkérdőjelezéséről. 
Prózában eleinte visszafogottság jellemzett, de 2008-tól kezdődően olyan fékevesztett, radikálisan mindenkitől eltérő, szikáran dühödt és/vagy drámai hangokat kezdtem megütni, melyek még engem is megleptek - meglepett, milyen jól érezhetem magam az alkotástól. Odáig jutottam, hogy már azt is pozitívumnak könyveltem el, hogy néha megviselt a megírásuk! Ez a hajszolása a mások elé kerülésnek, hogy pionírabb mint bárki, azaz MINDENKIT MEGELŐZŐ legyek, a legnagyobb lelki válságokból is képes volt kihúzni. Pedig az élet nem kímélt, mégse lettem önpusztító, mint a környzetem, de elveimhez való ragaszkodásom leredukálta a baráti körömet a valódi barátokra, akiket egy kezemen meg tudok számolni.
Először is, és mindenekfelett: mereven elutasítom a realizmust, a neorealizmust, a varázslat hiányát, a katarzis hiányát, a semmitmondást, ami manapság eluralta a magyar felfutott irodalmat. Az énközpontú írások, amiktől hemzsegnek a könyvesboltok, az önteltség jogosságának illúzióit építik, valamint a részletkérdéseken hosszasan, eufemisztikusan és "nagyontudományosan" rágódó, egyébként érdektelen témákon csámcsognak, és nem vezetnek sehová. Nem kívánok részt venni ebben a felfuvalkodott, értéktaposó, grafomán ürességben, ahol divat az önsajnáltatás és a mély tartalmatlanság (vagy olyan tartalom, ami csak a szerzőnek jelent valamit), és ahol a legnagyobb dicsőség az indulat hiánya, és az álszent hazugság, amellyel szentimentálisnak állítja be a banalitást. Papírpazarlásnak tartom a mostani folyóiratok, könyvek nagy részét, a sokadik újrakiadásoktól pedig rosszul vagyok. Semmilyen könyvet nem olvasok el, ami nem fog meg az első 2-3 oldal után, mert ami száraz valósággal kezdődik, az végig unalmasan valósághű lesz, és az irodalomnak nem ez a célja, hanem pont, hogy kirángasson ebből. Rám tehát inkább a mágikus realizmus sajátos újraértelmezése jellemző.
Soha, de soha nem foglalkozom aktuálpolitikával, vagy vallással: úgy gondolom, ezek megmételyezik a műveket, megmérgezik, és silányítják. Az írás, a festés, a grafika, a fotózás és videózás, filmkészítés, valamint a puszta életvitel, de főleg a művek átadásának gesztusa és maga a művem egyetemes problémákkal foglalkozik (ahogyan Huszárik is tette), felülemelkedik a társadalom kicsinyességén, kisszerűségén, érdekpolitikáján! Elképzelhetetlen, hogy pártok vagy vallási nézetek vitájáig süllyedjek, hogy egyik vagy másik oldalt nyíltan vagy akár bújtatva propagáljak!

Az alábbiakban felsorolom említésre méltó munkáim. Némelyikből részletek láthatók a többi bejegyzésben:

Kezdeti művek 2008-ig (a teljesség igénye nélkül):

- Feltűnés (novella, melyben a főhős lehetőséget kap a lány képében hozzá becsengető Haláltól, hogy öngyilkos barátait feltámassza, ha vele tart a túlvilág irodájába) (37840 karakter)
- Agnosztika (valláskritika) (24900 karakter)
- Nihilmester (novella, melyben a főhős elhatározza, hogy ha 365 napon belül nem találja meg élete értelmét, hát véget vet neki) (24670 karakter)
- Vízcseppek (novella, melyben egy magányos és kiközösített lány kifogy a béketűréséből, és megöli magát, de helyette világítani kezd, és aki ránéz, megtisztul) (32730 karakter)


2008-tól (szintén válogatás):
- LFZO (történet, melyben egy, Földön járó univerzumépítő természetfeletti lény elhatározza, hogy elpusztítja a világegyetemet, és a Földdel kezdi. A történet annyira gyomorforgató bizonyos helyeken, hogy akkori kedvesem nem volt hajlandó végigolvasni (akaratán kívül adta nekem ezzel a legnagyobb bókot, amit valaha kaptam). Az első írásom, amely minden addigitól és utánajövőtől is különbözött, mert itt konkrétan követhető nyomon a személyiségem átalakulása, lecsiszolódása a szabadságérzet kinyílásával. Fokozatosan, egyre erősebben érzékelhető ugyanis a levetése minden gátlásnak és rámerőszakolt féknek, a vélt vagy valós elvárásoktól való megszabadulásnak. Filozófiájának egyik fő eleme a blaszfémia.)
- "Szürke könyv/Ezeket?!" (egyetlen művem az életben, melynek nincs címe, szándékosan. Egyetlen hatalmas gondolatfolyam, csapongva a szélsőségek, jogos és jogtalan indulatok, elkeseredett kifakadások közt. Némiképpen fejezetekre van osztva, de ez nem folytatólagos, mert nem történet. Egy kritikusom szavaival: "Zsigeri vádiratok", becsúszó sztorikkal és aranyköpésekkel, mintha egy őrült ember fejébe látnánk, ahol az önmagát elvesztett, megkínzott ember kapkodva próbálja összeszedni utolsó épelméjű gondolatait, tisztázásukkal próbálva menekülni az összeomlás szakadékából. Hangoskönyv-változat is létezik)
- Szegmentizmus (egy érdekes, általam kitalált kísérleti stílus, mely csak szövegrészleteket ad meg, mintha pl. egy elázott levelet olvasnánk, amiben akár a szavak közepén ér véget a mondat. Több mini írás, és pár novellám a kidobástól a szegmentizált változata révén menekült meg, mint pl. a létező legelső novellám, a "Zsinnyegtetők", de így járt a "Brigantik" és az "Apokrif könyv" is.)
- Hogyan legyünk idegbetegek? (antisikerkönyv, gúny)
- Qkac blackbook (miskolc legjobb graffitizője, aki öngyilkos lett 2006-ban, 25 évesen, élettörténeti könyv hiteles adatokkal)
- Radikális káosz (gondolatfolyam, egy hosszabb automatikus írás agyonjavított változata, nagyjából normál novella hosszúságban)
- Gesta R. (Önéletrajzi monográfiám, ami tartalmazza családfakutatásom végeredményét is, mindezt kronológiai sorban, az 1200-as évektől. Minden évben új fejezet íródik hozzá (1 fejezet: 1 év az életemből))
- Egész életen elkísérő varázslat (a családfakutatásomat felhasználva írt történelmi regény. 390.000 karakter, főművemnek tartom)

Sarkalatos rövidek:
- A fotó (egy gátlástalan, fékezhetetlen elmebeteg, Joe Johnny Stewart, akinek minden vágya teljesül, a megtestesült bunkóság)
- A kubikusok nem kubisták (szösszenet egy halott barátom írói stílusában)
- Időspirál-elmélet (ha három dimenziós objektnek lehetne ábrázolni az időt, egy önmagába forduló spirál lenne...)
- Miért töröd meg? (szösszenet a hosszútávú gondolkodásról)
- A kultúra emlékműve (lemondó szösszenet)
- Keresni és megtalálni (önigazolás)
- Íráskép-elmélet (második önálló kiállításom anyaga, melyben azt bizonyítom, hogy annó a képből akakult ki a szöveg, de ma már a szövegből egyre inkább kép lesz)
- Metafizika (amikor a cselekvés közben már nem a cselekvés a fontos, hanem annak motivációja)
- Az önfelismerés forradalma (önigazolás)
- Sorsfordulatok (önmagáért beszélő cím)
- Az egyedülmaradtak balladája (Édesanyám emlékére)
- Magor bácsi története (egy bizonyos helyre okkal újra és újra visszatérő bácsi "rejtélye". Itt engedtem utat először mélyebben és hosszabban a szentimentalizmusnak)
- Kívüli a Földön (egy sehova beilleszkedni nem tudó illető csúfos története)
- Írás a furcsa táskáról (metaforikus) (ez nagyon népszerű volt baráti körben)
- A Tudatzongorista (metaforikus gondolatmenet)
- Hagyma, mint a világmindenség látens esszenciája (óda egy irodalmi művekből mindig hiányzó hasznos és fontos növényről)
- Mi értelme családfát kutatni? (hasznos információk kezdőknek)
- Biomagyar utca (abszurd történet egy emberről, akit annyira gyűlölnek, hogy még az utcát is átnevezik miatta az ott lakók)
- Tubus (globalizáció-ellenes vádirat)
- Söprűmester és a tanítgány (van, aki semmiből sem tanul)
stb., stb.

Ezekből valójában két kötetre valót gyűjtöttem össze: az első címe:

  HIPERPRIMITIVIZMUS, 

a másodiké 

MŰVÉSZETUTÁNISÁG. 

A két könyv írásai függetlenek, tematikusak, időrendben. 

Író-tanszék (elméleti és gyakorlatban is használható tantervem/kurzustervem, mely valójában a diplomamunkám volt, 2020 végén készült. Nem irodalmi alapú, és semmi köze a kreatív-írás gyakorlatokhoz. Az írást képzőművészeti oldaláról közelítem meg, illetve puszta létéről, létének értelméről. 
Aki erről bővebben szeretne tájékozódni, itt teheti meg: 
ÍRÓ-TANSZÉK


Jelenleg a regényem trilógiává bővítésén gondolkodom, és van egy párszáz novella-ötletem, mindegyik fel van jegyezve, csak kivitelezésre várnak....

















.

Egyéb

1&MI J1Z&EK (EGYETEMI JEGYZETEK, 2023):
AZ ÖSSZES, EGYETEMI ÓRÁKON (ESZTÉTIKA, MŰVÉSZETTÖRTÉNET, ÉPÍTÉSZET, ANATÓMIA, ÉS MÁS ELMÉLETI ÓRÁK SAJÁTOS ÁTFOGALMAZÁSSAL ÉS KOMMENTÁROKKAL


TANÁRI SZAKDOLGOZATOM (2022):
SZAKDOLGOZINE CÍMMEL A ZINE-K AZAZ FÖLDALATTI ÚJSÁGOK TANÍTÁSBAN HASZNÁLHATÓSÁGÁRÓL SZÓL


 ÍRÓ-TANSZÉK (DIPLOMAMUNKA, 2020) Elkészült, de az alábbi oldalon csak részlet található:
irotanszek.blogspot.com




GESTA (2015-TŐL)
Elkészítettem és minden évben új fejezettel egészítem ki életem dokumentációját, elbeszélő stílus



ELMÉLETEIM:
- IDŐSPIRÁL  (2009)

- RAKOSGATÁS (2012)
(NAGYON LASSAN KÉSZÜL)






ÁLTALAM KREÁLT ALKOTÓI STÍLUSOK:
- HIPERPRIMITIVIZMUS (2008-2013)
- SZEGMENTIZMUS (2009-2010)
- HIPERFASIZMUS (2010-?)
- POSZTHIPERPRIMITIVIZMUS (2014-2015)
- MŰVÉSZETUTÁNISÁG (2015-2021)












HA AZ IRODALMI MUNKÁSSÁGOMAT NEM SZÁMOLJUK AZ ALKOTÓTEVÉKENYSÉGEIM KÖZÉ, AKKOR IS KÉPZŐMŰVÉSZNEK SZÁMÍTOK, TÖBB ÖNÁLLÓ ÉS TÖBB CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOM VOLT - FŐ MOTÍVUMAIM A KALLIGRÁFIA, A ROVÁSÍRÁS ÉS A KÉPREGÉNY-STÍLUS EGYSZERŰSÉGE, DE SZÍVESEN KALANDOZOK MÁS TÁJAKRA IS.





HA ÖSSZERENDEZTEM A PUBLIKÁCIÓIMAT, ITT FOGOM KÖZÖLNI.





















.






2019. augusztus 14., szerda

Prózák







  EGÉSZ ÉLETEN ELKÍSÉRŐ VARÁZSLAT

 

(regény, "főművem", 2018)

 

SZINOPSZIS

 

 

Történet:

Főhősünk egy beképzelt rohadék, még neve sincs. Többnyire úgy hívják: telepi vagány. Egyetlen jótulajdonsága van: aggódik beteg Édesanyjáért. Erőszakos és modortalan figura, akit (talán büntetésből) egy öreg megleckéztet. Visszaküldi a múltba, az 1200-as évek Magyarországába, ahol küldetést kap. Ha vissza akar térni a jelenébe, hogy az időközben kórházba került Édesanyját meglátogathassa, egy GESTA nevű könyvbe a Berényi grófi családtagok vérpecsétjeit kell összegyűjtenie, ahányszor egy megvan, néhány évvel közelebb "ugrik" a jelenhez. Ezáltal betekintése lesz a történelem viharos eseményeibe, megkap mindent, amit nem akart látni-hallani-érezni, és ez szép lassan, észrevétlenül kiírtja belőle a tiszteletlenséget, beképzeltséget. A bőrén tapasztalja meg, milyen kikötve egy lóra, milyen kikötve a máglyán, milyen elrontani egy értékes festményt, milyen beszélgetni Kézai Simonnal, Julianus baráttal, Kempelen Farkassal, Jedlik Ányossal, Irinyi Jánossal, és sok mással, milyen emberek lehettek a Berényiek tucatjai, és végül milyen érzés idősebb lenni a dédanyjától, vagy saját csecsemő édesanyját kézben tartani.

 

 

Egyéb információk:

Műfajilag talán a történelmi családregény a legpontosabb, de megengedtem magamnak áthallásokat, magyarul ettől rugalmasabb kissé. A mű terjedelme közel 390.000 karakter. Számozott fejezetekből áll, minusz 3-tól 50-ig tartó skála, nincs semmilyen alcím. Nem tartalmaz lábjegyzeteket. Valós családfakutatásokon alapszik, a nevek valódi személyek voltak a maguk idejében. Az egész regényt jómagam egy hatalmas drámának tartom.



RÉSZLETEK: A 15. FEJEZET - TELJES, ELŐZMÉNY: A TELEPI VAGÁNY ÁJULTAN MENEKÜL EGY LÓNAK KÖTÖZVE A VIHARBAN, A LÓ LERÁZZA ÜLDÖZŐIT, MAJD A GAZDÁJÁHOZ FUT: EGY MŰVELT LELKIPÁSZTORHOZ. MIUTÁN LEOLDOTTA ÉS ELREJTETTE, ROKONAINAK, AZ ÜLDÖZŐKNEK HAZUDNI KÉNYSZERÜL, HOGY MENTSE, ÉS SIKERÜL ELKÜLDENIE ŐKET.

"A rejtélyes idegen még sokáig aludt, lázálmában félrebeszélt. Mert ilyen szavakat, hogy:

- villanyoszlop

- szivar

- képregény

- papucs

még az életében nem hallott, és nem tudta mire vélni. Lenyugodott, és csendesen, mozdulatlanul feküdt, amikor egyik pillanatról a másikra, majdnem egy teljes nappal az érkezése után kinyitotta a szemét. Minden fájdalma megszűnt, de iszonyúan éhes volt. Idegen házban, egy idegen ember könyvtárszobájában van, ahol valaki gyertyát égetve körmöl libatollal és kalamárissal a kezében.

István oda sem nézve kérdezte tőle:

- Mondd, drága fiam, tudsz magyarul?

A vagánynak először alig jött ki hang a torkán, meg kellett köszörülnie a torkát.

- Csak magyarul tudok, és az nekem bőven elég is.

- Fohászkodtam érted, és lám, az Úr meggyógyított téged. Az asztalon találsz ételt (...), mással nem szolgálhatok.

A vagány úgy esett neki, hogy kitépni nem lehetett volna a kezéből.

- Ha ettél, gyermekem, beszédem van veled erről a könyvről - mutatott a GESTÁra.

Pár percig csak a csámcsogás hallatszott a szobában, István éppen befejezte az írásait, és pecsételni kezdte őket. A viaszgyertyát a láng fölé tartotta, hogy olvadjon meg. Mikor megfordult, az asztalon nyomát sem találta az ételnek.

- Egészségedre.

- Kösz, haver. Ki vagy te?

- Berényi István vagyok, és úgy gondolom, hogy a könyvet valóban elloptad tőlünk. Azt szeretném tudni, mi volt rá az okod? Pénzért?

- A nevem nem is érdekel?

- Nem. Egy vagy a sok eltévedt emberből, bárhogy hívhatnak, azok közé tartozol, akiknek a lelke nagyon messze tévedt a nyájtól. Szóval? Beszélj, ha van mit, és ha nem esik nehezedre.

- Csak azt tudom mondani, amit mindenkinek. Bertalan adta nekem a könyvet, és minden név, aki szerepel benne, vérpecsétjét kell helyezze, de ez jelképes, mindössze a család összetartozását jelenti, semmi egyebet. Sem boszorkányság, sem átok nincs benne.

- Azt érzem, hogy nem hazudsz. Csak éppen Bertalannal nem találkozhattál, hiszen két évszázaddal ezelőtt élt.

- Nem a könyvben van boszorkányság, hanem bennem. Én nem ennek a kornak a szülöttje vagyok, vagy mi a franc. Én még meg sem születtem valójában, de hiába mondanám, úgyse értenéd, és nem is hinnéd el. Ami furcsa, mert ha isten csodáit elhiszed, akkor azt miért nem, hogy én majdnem hat évszázad múlva fogok megszületni, hogy magam sem tudom, hogy kerültem ide, és miért engem bízott meg Bertalan ennek a könyvnek a vérrel való megtöltésével?

- Más dolog a teremtő csodatétele, és más dolog, amikor egy ember előttem ilyesmiről beszél. De próbálom összerakni, csak meséld el, hogy találkoztál először ezzel a könyvvel.

A vagány sóhajtott. Valahol örült is, hogy végre valakinek elmesélheti.

- Amikor ezzel a könyvvel először találkoztam, egy öreg kezében volt, aki, nem tagadom, felbosszantott, ezért elvettem tőle az utcán...

- Hol?

- A főváros egyik terén. Meg akartam leckéztetni a nagyszájú vénembert, azzal, hogy szétrugdosom ezt a könyvet. De ő azt mondta, hogy ez az én könyvem, aztán elveszett a forgatagban, én meg hazavittem, és mire másnap felébredtem, már Bertalannál voltam, aki elmondta, hogy az én feladatom összegyűjteni mindenki vérét, csak arra nem készített fel, hogy képes leszek átugrásokra.

- Miféle átugrások?

- Az időn át. Amikor elalszom, nem biztos, hogy ugyanabban az esztendőben ébredek, hanem inkább egy generációval később.

- Generáció??

- Emberöltő.

- Vagy úgy. Hát ez úgy hangzik, mint egy vándorcigány ostoba meséje, amivel pénzt próbál kikunyerálni az éppen arra járótól.

A cigányok még nem voltak letelepedésre kötelezve akkoriban.

- Akkor vegyük úgy, hogy vándorcigány vagyok. Próbáld meg bebizonyítani, hogy hazudok.

- Nem nehéz. Először is soha előtted ilyet ember nem tett. Másodszor, mégis hogyan lenne erre képes bárki?

- Értem. És ha azt mondom, a teremtő bízott meg ezzel?

István elnémult. Felállt az asztalától, és kinézett az ablakon. A felhők oszladozni kezdtek.

- Akkor mondhatnám azt is, hogy istenkáromló vagy. Csak az a baj, hogy már volt dolgom hazudozókkal, tudom, hogy milyen a viselkedése annak, aki hazudik, és te egyáltalán nem viselkedsz hazudozóként. Ezzel együtt nagy bajban vagyok, mert ha igazad van, akkor tényleg a te jussod a könyv, és az egyetlen, amit tehetek, hogy megejtem a vérpecsétet, és imádkozom, hogy amikor elviszed a könyvet, tovább folytatod.

- Nem viszem messzire. Mindig itt leszek valahol, csak más időben.

István megszúrta az ujját, és a neve alá nyomta a vérét.

- Készülj az indulásra, mert nekem most mennem kell Ferenczhez - mondta a kanonok. - Áldás és béke kísérjen utadon, gyermekem. Quo non ascendam.

- Kösz, Kojak Johnny."




A 33. FEJEZETBEN ÁLLÁST VÁLLALVA EGY TUDÓST KELL MEGKERESNIE. RÉSZLET:

"Pozsonyba az út kimerítő volt, a kocsi rázkódása minden képzeletét felülmúlta.

 

"Mikor lesz már bitumenes makadám?" - gondolta magában füstölögve.

 

Amikor megérkezett, postahivatalban kellett megérdeklődnie, merre találja... és ekkor nézte csak meg a nevet rendesen: KEMPELEN Farkast? Az őszes postamester megszokott mozdulattal igazította útba, úgy látszott, mást is élénken érdekel a furcsa alak.

 

Azonban Pozsonyban, ahogy látta, számos új épületet húztak fel, mióta legutóbb itt járt. Lépten-nyomon kiderült, hogy a tudomány rohamos fejlődésnek indult, megkezdődött a gépesítés. Az utak szélesek, hogy átláthatóbb legyen zendülés esetén. Megjelentek a mechanikus játékok, például furulyázó vagy más zenélő automata. Széles feliratok hirdették a vállalkozások, üzletek nevét, kínált áruját, és a tulajdonosát, vezetőjét. E modernizált nagyváros élesen elütött Nógrád összes falujától is. Rézmetszők munkái jelentek meg házak szalonjában. Amikor kissé eltévedt, de már közel járt, egy járókelőtől érdeklődte meg a telepi, merre van Kempelen háza. Mire az óva intette afelől, hogy odamerészkedjen, mert, mint mondotta:

 

- Wolfgang az ördöggel cimborál!

 

"Nofene, akkor rokonlélek" - gondolta a vagány, és még vidámabban közeledett a házához, a járókelő legnagyobb megdöbbenésére.

 

Nem is tudta, hogy kopogtasson, vagy kiáltson az ajtaja előtt inkább. De egyikre sem volt ideje. Az ajtó hirtelen kinyílt, egy habókos tekintetű ifjú széles mosollyal fogadta.

 

- Végre egy bátor ember! Köszönöm, hogy idefáradt, a pénzét természetesen a tesztelés után kapja meg. Ugye messziről érkezett? Sajnos a környékbeliek kissé gyávák, félnek az újdonságoktól - hadarta kedélyesen, vállánál terelve immáron foglyát. Elhúzott egy függönyt, és egy lepellel letakart különös asztalra mutatott. A falat számos rajz és festmény, valamint rézmetszet-nyomat borította be, mint egy tapéta.

 

- Íme, barátom, a tesztelendő automata! Ne féljen, lépjen csak közelebb - mondta és lendülettel nyomta a deákot székbe, amit nagy és erős mozdulattal tolt elé, csak úgy szikrázott a padlón.

 

- Miféle szerkezetről van szó?

 

- Ez? Voálá! - rántotta le a leplet az asztalról, amely túlsó oldalán egy ember ült, pontosabban annak hasonmása, egy báb, ami törökök közt dívó turbánt és ruházatot kapott. Mereven tekintett alá, pipája hosszú szára vége egyik kezében, a másik a bábok felett a levegőben. Az asztalon sakk, a bábuk játékra készre állítva.

 

- Há, há, há, há! - nevetett diadalittasan a polihisztor.

 

"Ez Kézai távoli rokona. Fogadjunk. De akkor ez egy állat." - gondolta rémülten a deák, de nem volt hova futni.

 

Farkas néhány kallantyút és effélét állított hátul, takarásban, majd elégedetten kihúzta magát.

 

- Lehet lépni. Tessék.

 

"Hogy micsoda? Sakkozzak egy asztallal, amihez egy török báb van rögzítve?"

 

- Bátran, bátran! Vagy nem érdekli már a pénz?

 

"Na jó. Lássuk mire emlékszem a játékból, igaz, legutóbb 10 éve játszottam valakivel."

 

Szélső paraszttal nyitott, az automata karja lassan, de biztos mozdulattal, kissé olyan hanggal, mint mikor fém ütődik fának, saját parasztja fölé lendült. Megállt, klattyanás. Leereszkedett, az ujjak behajoltak, hogy fogjanak, és így emelte meg. Klatty. Két mezőt előre tolt, és letette, újabb klattyok kíséretében, majd visszahúzta maga elé a kézfejet.

 

A vagány, mikor észbe kapott a bámulatból, a bástyát akarta mielőbb kihozni, majd a csikókkal kilépett a helyeikről, és mozgásteret akart adni a futóknak is, de ekkor egyszercsak leszedte egy parasztját a török királynője.

 

A telepi elképedve nézett fel, Farkas pedig csendesen vigyorgott.

 

Innentől kezdve majdnem minden lépésnél eggyel kevesebb bábja volt, és néhány perc alatt megmattolták.

 

- Ne keseredjen el. Én se tudnám megverni, mert a legjobb játékosok stílusát képes ötvözni.

 

A vagány letaglózva ült, és csak annyit bírt kinyögni:

 

- Én igazából... hogy mondjam... a manufaktúra ügyében jöttem, ami...

 

- Á, igen, számítottam rá. Ha megbocsát, elhozom a működési papírokat a dolgozószobámból. Kérem, tekintse meg addig a falon munkáimat. Máris jövök a tesztelés díjával is.

 

Ahogy egyedül maradt, és csukódott az ajtó, a telepi azonnal felugrott a helyéről, és körbe-körbe járta a sakkozógépet. Hirtelen rácsapott öklének tenyérélével az asztalra.

 

- Tudom, hogy van bent valaki! Gyere ki onnan, mert szétverem a fejed!

 

De néma csend és hullaszag fogadta, hiába tapasztotta oda a fülét, hátha meghall valami zörejt. Aztán rájött, hogy embert feltételezni az asztalban nem csak Kempelen lenézése, hanem kishitűség is. Ráadásul sokkal érdekesebb volt nem tudni, mi az igazság, mert így megmaradt varázslatnak. És az olyan jó.

 

 

"Ignoramus et ignorabimus"

 

 

Később a pályaudvari kávézóban így monfondírozott:

 

"Végül is, szépen rajzol."

 

 

 

 

RÉSZLET A 38. FEJEZETBŐL, ELŐZMÉNY: A TELEPI VAGÁNY SZEME LÁTTÁRA BALESETBEN MEGHALÓ BERÉNYI ANTAL, A DRÁMAÍRÓ, AKINEK MÁR KÉT DARABJÁT JÁTSSZA A NEMZETI SZÍNHÁZ, AZ Ő VÉRÉTŐL MÉG ÁZÓ INGBEN, KISSÉ SOKKOLÓDVA TALÁL RÁ A KÖVETKEZŐ BERÉNYIRE:

 

 

"III. Józsefet, amikor bemutatkozott neki egy kávézóban, nagyon szimpatikusnak találta. Neki az élet is maga volt a színpad, széles gesztusaival, nagy, éneklő hangjával kissé zavarbaejtő figura, teátrális hajlamát mi sem bizonyította jobban, mint hogy meg akarta tanítani kedvenc magyarnótáját a vagánynak, mert ő bizony szinte egyet sem ismert, amit nem akart elhinni.

 

Cipője enni kért, a vagánytól kapott egy madzagot, hogy összekösse, nadrágja és kabátja szakadozott és foltozott, de tiszta. A koldusokkal, a kiskutyákkal, a hivatali emberekkel, a sznob kisasszonyokkal ugyanolyan kedélyesen beszélt. Mindenkihez volt egy kedves megjegyzése, fáradhatatlanul próbált jókedvet csalni az emberekbe, de nem komikus módon, hanem csak a tespedtséget, a fásultságot üldözte oly mohón.

 

- József, József, maga még mindig olyan bohém, mikor komolyodik már meg végre? - fenyegette mosolyogva egy kövér nő az ujjával, mire ő csak apró táncot lejtett és meghajolt, amiért kis tapsot is kapott.

 

Így mentek tovább, de a GESTÁról egyszerűen hallani sem akart.

 

"Lefogom a fickót, és megvágom, ha nem hallgat rám" - gondolta durcásan a vagány, ehelyett csak eltette a könyvét a tarisznyájába. Ránézett a hirtelen elcsöndesülő III. Józsefre, és megkérdezte:

 

- Na! Mi a baj?

 

Az meg csak állt és bámult ki a fejéből, homloka gyöngyözni kezdett.

 

- Megfájdult a fejem. Talán egy újabb pohár ital helyrehoz. Tudok itt a sarkon egy jó... - nem tudta folytatni, megtántorodott.

 

- Jól érzed magad, papi?

 

- Papi? Nem vagyok én pap.

 

- Üljünk le arra a padra a túloldalt.

 

- Jó, üljünk.

 

Az ing szűk volt Józsefre, pedig olyan cingár volt, mint aki még életében nem evett.

 

- Szédülök rettenetesen - jelentette ki.

 

- Orvoshoz kéne menni.

 

- Hogyne, hogy megint megszúrjanak. Utálom a tűt.

 

- Volt már ilyen máskor is?

 

- Volt hát. El is múlt másnapra, ez is el fog. Inkább haza kéne jutnom abba a patkánylyukba, amit nem átallok lakásnak nevezni. Csak a falak ne lennének olyan dohosak. Nem vettem gyertyát sem. Na mindegy, majd holnap, ha jobban leszek. Segíts feltápászkodni innen.

 

Mentek egy darabig, többször majdnem elájult. Három utcával odébb viszont úgy is lett.

 

- Hé, valaki! Segítsenek! - kiabálta, mert megijedt. Ebből mégiscsak orvos lesz. Hirtelen mozdulattal felemelte Józsefet. Szörnyű: alig volt súlya. Egy járókelő fordult be a sarkon.

 

- Jóember! Merre van itt egy kórház?

 

- Itt van a Rókus négy utcányira - mondta az ismeretlen, és mutatta is az irányt kinyújtott karral.

 

- Köszönöm.

 

A végére igen kifáradt, sokan megbámulták, de odaért. A bejárati ajtót kinyitották előtte.

 

- Hova vihetem? Rosszul van, elájult.

 

- Az nem ájult el. Az meghalt.

 

- Dehogy halt! Lélegzik!

 

Egy orvos lépett oda, megfogta a pulzusát.

 

- Vigyék a 9-es kórterembe, ott még van egy szabad ágy.

 

József orrából vér szivárgott elő, ahogy segítséggel az ágyra tette, ő a hóna alatt fogta, egy ápoló a lábát emelte.

 

Elővette a tarisznyájából a GESTÁt, és elhelyezte a vérpecsétet az ujjával.

 

Látta, hogy a mellkasa nem emelkedik, hiába nézte.

 

Kirontott és gombóccal a torkában rohant a Dunáig. Fáradtan egy padra roskadt és bámulta a lábait, azon a kezét.

 

"Miért kell ennek így megtörténnie? Nem veszik észre, hogy micsoda hülye tréfa valakinek az utolsó óráihoz küldeni engem? Nem volt még elég? Ez a természet rendje, hogy alig ismerek meg valakit, máris elveszítem? Vagy ez a büntetése annak, akinek a GESTÁt kell cipelnie? Mi lenne, ha most csak úgy bevágnám a Dunába? A kutyának se hiányozna."

 

Indulataiból csak egy óra múlva csillapodott. Aztán döntött: a következő Berényinek odaadja a könyvét. Így remélhetőleg a következő ugrás a jelenébe viszi, és mehet a kórházba végre, hogy láthassa haldokló Édesanyját.

 

Éjszaka vele álmodott.

 

Gyerek volt, és nézte, ahogy főz. A vöröshagymát vágta apróra, és seperte a vágódeszkáról késsel a fazékba. Imádta ezt az illatot. A piruló hagymáét, de még jobban imádta, hogy az Édesanyjának hagymaillatú a keze. Megfogta, és azt szagolgatta mindig hangosan szipogva, amin nevettek. Mindig ezt csinálta. Mert ez olyan jó. De jó is a gyerekeknek! Még minden olyan szép, és a jövő olyan reményteli. Még bármi lehetsz! Még fogják a kezedet! Még várnak otthon! Egyáltalán: OTTHON!

 

Valami végigcsurgott az arcán, mikor ébredt. Letörölte, és felkelt. Már megint máshol, már megint máskor. Hát hogyne..."







 SÖPRŰMESTER és a tanítgány (2017)


(részlet)



"EGY POFÁTLANUL FIATAL ÍRÓTANÍTVÁNY ECER BESZÉLGETETT EGY ISMERŐSÉVEL, AKI AZT MONDTA NEKI, HOGY VAN EZ A ÍRÓMESTER, AKI SZERET SÖPRÖGETNI, ÚGY IS NEVEZIK: “SÖPRŰMESTER”, BÁR NEM IS OLYAN ÖREG, MÉGIS MESTERE AZ ÍRÁSNAK. A TANÍTVÁNY ÚGY HATÁROZOTT, UTÁNANÉZ A NETEN. MINDENHOL CSUPA JÓT OLVASOTT RÓLA, EZÉRT DÖNTÖTT: FELKERESI.

AMIKOR BELÉPETT HOZZÁ, VÁRAKOZÁSÁVAL ELLENTÉTBEN A SÖPRŰMESTER NEM SÖPRÖGETETT, (SŐT, NEM IS LÁTOTT A SZOBÁBAN SÖPRŰT,) HANEM CSAK ÜLT EGY SZÉP, NAGY ÍRÓASZTALNÁL, ÉS ECSETTEL ROVÁSKALLIGRÁFIÁKAT KÉSZÍTETT. TÉNYLEG NEM VOLT ÖREG, A KÖRNYEZET, BERENDEZÉS ÉS A FÉNYEK MÉGIS A MESTER RANGHOZ MÉLTÓ LETISZTULTSÁGOT, NYUGALMAT ÁRASZTOTTÁK, KIHÍVÓNAK TÁVOLRÓL SEM NEVEZHETŐEN. A TANÍTVÁNY MEGHAJOLT, ÉS CSENDESEN, TISZTELETTEL BESZÉLNI KEZDETT:


  • MESTER, A NEVEM EZÉSEZ. AZÉRT JÖTTEM, HOGY TANÍTSON MEG ENGEM, HOGYAN LEHETEK JÓ ÍRÓ, AKI A VILÁG JAVÁT SZOLGÁLHATJA.

A SÖPRŰMESTER FELEMELTE FEJÉT, VÉGIGNÉZETT A JÖVEVÉNYEN.

  • HÁNY ÉVES VAGY, FIAM?
  • 19.
  • ÚGY. AKKOR GYERE VISSZA EGY ÉV MÚLVA. MÉG NAGYON FIATAL VAGY. - EZZEL FELÁLLT, A KÖNYVESPOLCÁHOZ LÉPETT, ÉS HÁTRATETT KÉZZEL BÖNGÉSZNI KEZDETT, IMMÁR TUDOMÁST SEM VÉVE A TANÍTVÁNYRÓL, AKI MEGILLETŐDVE, HALKAN MOTYOGVA KÖSZÖNT, ÉS KISOMFORDÁLT.

ODAKINT AZ UTCÁN ELGONDOLKODOTT A TANÍTVÁNY. DE HÁT NEM VOLT MIT TENNI, KI KELLETT VÁRNI AZ EGY ÉVET, ÉS MIKOR LETELT, ÚJRA BELÉPETT HOZZÁ.

  • MESTER, A NEVEM EZÉSEZ, EGY ÉVVEL EZELŐTT JÁRTAM ITT, AKKOR ARRA KÉRTEM, HOGY...
  • EMLÉKSZEM RÁD - SZAKÍTOTTA FÉLBE A MESTER, AKI EGY APRÓ SÖPRŰVEL A POLCOKAT TISZTOGATTA. - MÉG MINDIG AZT SZERETNÉD, HOGY TANÍTSALAK MEG ÍRNI?
  • IGEN.
  • AKKOR GYERE VISSZA KÉT ÉV MÚLVA. MÉG MINDIG NAGYON FIATAL VAGY.

KISSÉ FURCSÁLLTA A TANÍTVÁNY AZ ÚJABB ELUTASÍTÁST, ÉS ÍGY KEZDTE MEGKÉRDŐJELEZNI A MESTERNEK A MESTERHEZ VALÓ VOLTÁT. KIMENT ÉS FELKERESTE BARÁTAIT, AKIKNEK ELMESÉLTE MINDEZT, DE ŐK SEM TUDTAK JOBBAT MONDANI, MINT VAGY AZT, HOGY HAGYJA A FENÉBE, VAGY AZT, HOGY AZÉRT IS KERESD FEL KÉT ÉV MÚLVA.

KÉT ÉVVEL KÉSŐBB, SZINTE MÁR SZÁMÍTVA VALAMI HASONLÓRA, MINT AZ EDDIGIEK, ÚJBÓL FELKERESTE, A MESTER EZÚTTAL AZ ASZTALÁT SÖPRÖGETTE, EZENKÍVÜL NEM SOK MINDEN VÁLTOZOTT, VAGY TALÁN SEMMI.

  • GYERE VISSZA HÁROM ÉV MÚLVA. MÉG MINDIG NAGYON FIATAL VAGY.

EZZEL BEIGAZOLÓDOTT A GYANÚ: EZ EGY KÓKLER, NEM IS TUD SEMMIT TANÍTANI, EZ EGY HÜLYE, EGY GANÉ, EGY BAROM, EGY FASZ, EGY GECI, EGY KÖCSÖG, EGY BUZI, EGY SZARHÁZI SENKI.

DE HÁROM ÉV MÚLVA, NÉHÁNY ÉLETTAPASZTALATTAL VISSZAMENT. AKKOR A SÖPRŰMESTER NEM SÖPRÖGETETT, HANEM CSAK OLVASOTT EGY HATALMAS KÓDEXET.

  • GYERE VISSZA TÍZ ÉV MÚLVA. MÉG MINDIG NAGYON FIATAL VAGY..."









 ÍRÁS A FURCSA TÁSKÁRÓL (2016)


(részlet)


·         "(...)BELETÚRTAM KÖNYÉKIG MAJD VÁLLIG, DE NEM VOLT SEMMI MÁS BENNE. FEL VOLTAM HÁBORODVA! HOVÁ LETT AZ A KURVASOK MINDEN? HOVÁ LETT MINDENKI, AKIVEL JÁTSZOTTAM ÉS NEVETTEM, BESZÉLTEM ÉS VEREKEDTEM? HIRTELEN MOZDULATTAL LETÉPTEM A SZÁMAT, ÉS BELETETTEM A TÁSKÁBA, ÍGY NÉMULTAM EL. LEHIGGADTAM, ÉS BENÉZTEM ÚJRA A TÁSKÁBA, DE MEGINT ÜRES VOLT. HOVÁ LETT AMIT HALLOTTAM, HOVÁ LETT A FEJEM SIMOGATÁSA, AZ ELÉM TETT ÉTEL, A KIMOSOTT RUHÁM, HIRTELEN MOZDULATTAL LETÉPTEM A FÜLEM, ÉS BELETETTEM A TÁSKÁBA, ÍGY LETTEM SÜKET. NAGY SÓHAJ UTÁN HARMADSZOR IS BENÉZTEM A TÁSKÁBA, DE MÉG MINDIG ÜRES VOLT! HOVÁ A FASZOMBA LETT AZ ÖLELÉSEM, A HÍVÁSOM, A VÉREM, A FÉNYEM, A TUDÁSOM? LIDÉRCEKET KEZDTEM LÁTNI, EZÉRT HIRTELEN MOZDULATTAL LETÉPTEM A SZEMEM, ÉS BELETETTEM A TÁSKÁBA, ÍGY LETTEM VAK. JÓ IDŐ MÚLVA KITAPOGATTAM A TÁSKÁT, S SZINTE MÁR ELŐRE ÉREZTEM, HOGY MÉG MINDIG ÜRES LESZ - HOVA LETT A TÖBB MILLIÓ KILOMÉTER SÉTÁLÁSOM AZ ÉJSZAKA LÁMPAFÉNYEIBEN, HOVÁ LETT A SZÍVEM DOBOGÁSA, HOVÁ LETT A LÉLEK JELENLÉTE?

·         NEM VETTEM ÉSZRE, HOGY KÖRÉMÁLLT HÁROM EMBER, AKIKNEK 1-1 TŐR VOLT A KEZÉBEN, MERT NEM HALLOTTAM, NEM LÁTTAM MÁR. A TÁSKÁMAT AKARTÁK KITÉPNI A KEZEMBŐL A TŐRÖKKEL FENYEGETVE, LÖKDÖSTEK ÉS MEGBOTLOTTAM, ÍGY ZUHANTAM BELE ÉN IS A TÁSKÁBA... (...)"






MAGOR BÁCSI TÖRTÉNETE (dráma, 2015)


(részlet)


"(...) ÖTVEN ÉVESEN ECERŰEN ELSÉTÁLT OTHONRUL TULAJDON SZÜLETÉSNAPJÁN, ÉS SZERETTE VOLNA ELMONDANI A TULAJNAK, HOGY Ő AZ, AKI ÖTÖDSZÖR JÁR ITT, ÉS ELMESÉLNI, HOGYAN VESZTETTE EL FIÁT A HÁBORÚBAN, DE MÁR NEM UGYANAZ VOLT A SÜTÖDE VEZETŐJE. UGYAN SEMMIVEL SE VOLT ROSSZABB, NYILVÁN ROKON, DE AZ MÁR MÉGSEM UGYANAZ. A SZAVAK ÍGY BELÉSZORULTAK, NEM VOLT TÖBB AZ OTT DOLGOZÓ FIÚNAK, MINT EGY HÉTKÖZNAPI, KÖZÉPKORÚ VENDÉG, AKINEK LÁTHATÓAN ÍZLIK A HAL, ÉS OLY ÁLMODOZÓAN TEKINT KÖRBE, MINDEN MOZDULATA KIMÉRT ÉS SZERTARTÁSOS.

A HATODIK IKSZNÉL KISHÍJÁN ELFELEDKEZETT ELMENNI: ANNYIRA LEFOGLALTÁK A TEENDŐI, RÁADÁSUL MÁS VÁROSBAN VOLT MÁR: ISMERŐSEI, BARÁTAI ÉRTETLENÜL NÉZTÉK, AHOGY MAGOR FEJÉHEZ KAP, S MAGYARÁZAT NÉLKÜL ELINDUL VALAHOVÁ. NEM IS MENTEK UTÁNA, AZT GONDOLTÁK , MINDJÁRT JÖN. DE NEM JÖTT MINDJÁRT, MERT A PÁJAUDVARA MENT, ÉS MÁR ZAKATOLT IS SZÜLŐVÁROSÁBA, EGYENESEN A KESZEGESBE, AHOL HIHETETLEN MÓDON, DE EZ A FIATALABB, ÚJ TULAJ FELISMERTE MOZDULATAIRÓL, TARTÁSÁRÓL, ÉS MÍG MAGOR KIFÚJTA MAGÁT, ELKÉSZÍTETTÉK A KESZEGET, MAJD MEGVENDÉGELTÉK A CÉG SZÁMLÁJÁRA, MIKOR ELMESÉLTE ÉLMÉNYEIT, HOGYAN JÁRTÁK BE A TANKOK A FŐVÁROST NÉHÁNY ÉVE, MERT Ő BIZONY OTT VOLT.

MAGOR BÁCSI HETVEN ÉVESEN NEM NÉZETT KI ROSSZUL: NEM KELLETT NEKI SZEMÜVEG, SE SÉTABOT: VIDÁMAN ÉRKEZETT MEG, ÉS AZ EREDETI TULAJ UNOKÁJA FOGADTA, AKI MÉG LEGUTÓBB KISGYEREK VOLT, ÉS NEM EMLÉKEZETT RÁ. MAGOR BÁCSI SZÉPEN ELŐADTA VACSORÁJÁT KÖVETŐEN, HOGY IMMÁRON HETEDIK, ÉS ALIGHANEM UTOLSÓ ALKALOMMAL JÁR ITT, EZÉRT SZERETNÉ ELMESÉLNI AZ ELSŐ HAT LÁTOGATÁSÁT.

DE MAGOR BÁCSI A NYOLCVANAT IS MEGÉRTE...(...)"







 HOGYAN LEGYÜNK IDEGBETEGEK? (2012)


(anti-sikerkönyv (éjfekete humor), 88770 karakter, részlet az előszóból)

"KEDVES LEENDŐ IDEGBETEG!

(...)

ÁLLJON A SARKÁRA, HA A FEJÉRE NEM TUD: HASZNÁLJA A FEJÉT ÉS VESZÍTSE EL! ELÉG A LAZÍTÁSBÓL, PRÓBÁLJA MEGLÁTNI AZ ÉLET SÖTÉT PERSPEKTÍVÁIT. MI AZÉRT VAGYUNK, HOGY ÖN A LEHETŐ LEGROSSZABBUL ÉREZZE MAGÁT.

JUSSON ESZÉBE, MENNYI FOGYATÉKOSSÁGA IS VAN ÖNNEK VALÓJÁBAN, MELY HA NINCS, MI SEGÍTÜNK MEGTEREMTENI AZT!

A MÓDSZER AMIT OLDALAINKON AJÁNLUNK, MÁR TÖBB EZER NORMÁLIS EMBER ÉLETÉT NYOMORÍTOTTA MEG, AKÁR ANÉLKÜL HOGY KILÉPETT VOLNA A SZOBÁJÁBÓL; KIVÁLÓ ÁPOLTAKKÁ VÁLTAK VALAMELYIK IDEGGONDOZÓBAN, KÓRHÁZBAN, DETOXIKÁLÓBAN, FELTÉVE HOGY TÚLÉLTÉK.

MÓDSZEREINK VILÁXERTE ISMERTEK ÉS HASZNÁLJÁK, MUNKAHELYEKEN, CSALÁDOKBAN, REMEKÜL ALKALMAZHATÓ INTÉZMÉNYESEN, SZÓRAKOZÓHELYEKEN, BÁRMELY SZITUÁCIÓBAN.

AZ OLVASÁS SORÁN FOKOZATOSAN TESSZÜK IDEGBETEGGÉ, ANÉLKÜL HOGY ÉSZREVENNÉ, MÉGHOZZÁ ABBAN A TUDÓSOK ÉS KIVÁLÓ PSZICHOTURKÁSZOK ÁLTAL LÉTREHOZOTT MINTA ALAPJÁN, AHOGYAN A NEUROGRÁFON LÁTHATÓ PERSZE EHHEZ, MINT SOK MÁSHOZ, SZIGORÚ KITARTÁS ÉS AZ UTASÍTÁSOK BETARTÁSA, KÖVETÉSE SZÜKSÉGES. AMENNYIBEN NEM LESZ A KÖNYV KÖZEPÉRE, PLÁNE VÉGÉRE KOMPLETT IDEGBETEG, VALAMIT ELRONTOTT."









 ................. ("Ezeket?/Szürke könyv", 2008-9) 


  • Az egyetlen szándékosan cím nélküli elmélet-és történethalmaz. Az alapszituáció, mely amúgy a könyv során több tucat irányban szakad folyton félbe, egy bizonyos kiválasztott ember körül forog, akinek mániája, mióta az eszét tudja, hogy ha létezne egy gomb, aminek a megnyomásával az univerzum elpusztul, azonnal megnyomná. nem lepődik meg túlságosan, mikor három természetfeletti lény, mintha ismerné a gondolatait, megjelenik az ajtajában, és elmondja a pontos helyét ennek a gombnak... töredékek a végkifejletből


·        
"- mindezt megtehet,i, - gmp,- ha felér a kilátóba. már cask 1 perc 44 van hátra.
 

·         - de értség meg, enniy idő kevés. legalább 25 perc kell. 

·         - már csak 1 perc 13. 

·         - csak induljon el, és sikerülhet. 

·         - nem értem. hogyan sikerülhetne ennyi idő alatt? 

·         - az idő hosszúsága csak az időnek magának fontos. ha kilép ebből, nem lesz lényeges, 

·         - gyerünk! maga az egyetlen ,akinek ez sikerülhet. maga a kiválasztott. 

·         - 

·         - jó. 

·         - bár nem értem. elindulok, de úgysme vog sikerülni. 

·         - sosem lehet tudni . 

·         kikászálódott az ágyból, a tükörben megigazította a homlokából kiálló kezét, az ajtóból nyíló szobának ajtaját kitépve és keresztbe felnyomva a segglyukába elindultam. a lépcsőházban a kockapadló kockái belemarkoltak a lábába, beleharaptak, a korlát meg akarta folytani, a z ablaküvegek ráfolytak"

·          (...)

·         "szánalmasan néztek ki, saját magukat hányták ki, fejeik tévéalakú volt, lábukon stoplis, 1mást rúgták hátba, 1mást késelték szzét, EZEKET az embereket kellett kerülgetnem, amint kereplővel és dudával , bohócsapkában sodródtak, igazából csak ömlöttek, hányásra emblékeztető hanggal fröccsentek, egyetlen irányba, velük szemben kellett mennem, mert arra volt a kilátó, tetves rühes karjaik undorító csápként minduntalan megérintett, rámlöttyent, letépett belőlem egy darabot. felhasít ÚRISEN MÉG OTT VAN A MÁSIK LEVÉL, AMIT FEL SEM BONTOTTAM ották hófehér bőrömet, egyre több és több ilyen zombi jött szembe, gépfegyverrel, rohambilivel a fejükön, aztán már csaknem elsülledtem köztukk, mikor tájékozódásképpen muszáj voltam felemelni a fejem, hogy lássa, merre van a kilátó, még volt 62 másodp, de nem kellett volna felnéznem l, ezekből a zombikból , mint ahogy várjá nem tudom hogy írjam le hogy értsed, mintha egy kurvanagy meteor becsapna az óceánba a parttól nem messze, szóval égelsötétítő nagyságú hullámban csapna, na, de ez nem víz volt, hanem ilyen félhullák, földből félig még kilógó csonyvázak és húsok, férges inak és szervek , tudtma, hogy még pár méter van a kulcsjukig, ahol át kell dobálnom magam"

·          



 

LFZO (novella, 2006-7)

 (részlet a 3. fejezetből) 

"- Maga azt hiszi, hogy annak a gyereknek apja van? Tréfás, mondhatom. Viszont nem is önmegtermékenyítéssel jött létre. Nem remélem, hogy egyetlen nap alatt felfogja, hogy ki Maga. De kezdjük az elején...

Kihozták az ételt, enni kezdtek.

- Maga nagyon sok könyvet olvasott. Biztosan azokból tanult sületlenségeket beszélni.

- Könyvek, pfff... Minden könyv csak az írója tudásszintjével rendelkezik, semmi többel. Bonyolult kérdésekre viszont egyszerűek a válaszok. Még a világegyetem kialakulása is egyszerű, ha egyszer már rájöttünk. Nem tudott nem lenni. Kicsit olyan, mint a Rakosgatás-elmélet. Nem volt tudata, az elemi részecskék nem tudtak nem kölcsönhatásba lépni egymással. Ki állította volna meg a folyamatot, ha még semmi sem létezett a világegyetemben rajtuk kívül? Miért létezik két anyag közt kölcsönhatás? Mert nem tud nem létezni.

- Tudom már. Maga istennek képzeli magát.

- Isten, én? Kikérem magamnak ezt a lealacsonyítást. Egy isten nem teremthetné meg saját magát."

 

 

 

Vízcseppek (2006)

(novella, 32730 karakter, részlet, a teljes 17. fejezet)



Az előző nap esti zsemleszínű kutyára gondolt, akiről az esőben elfeledkezett, és újra alaposan megijesztette. Először arra tippelt: talán a félszemű kismacskát érezte meg valahogy rajta, de azóta fürdött és átöltözött.

 

Ha más ment el a kerítés előtt, azt nem ugatta meg.

 

Három részeg kollégista fiú mosolyogva közelített, s csak akkor vette őket észre Eszter, mikor már odaértek. Valamiért felkapta a fejét, és egy ablakban meglátta Ágit, aki integetett neki, hogy menjen onnan.

 

Későn. Az egyik fiú hirtelen leöntötte egy vödör langyos vízzel, és társaival jót nevetett.

 

Eszter behunyt szemmel felsikkantott, aztán végignézett magán.

 

- Boldog nőnapot - rikoltotta vidáman a másik, és átadott egy cserepes virágot.

 

A csuromvizes lány először hozzá akarta vágni, azért fogadta el, de eszébe jutott, hogy szegény virág nem tehet semmiről. Körbenézett, nem látta senki. Még ez a szerencse.

 

- Még mindig itt vagytok?! - indult egy lépést az egyikük felé. Csak akkor vette észre, ez a magas fiú szokott köszönni neki.

 

- Menjünk innen, egyesek nem értékelik, ha ajándékot kapnak - vetette oda.

 

A lány összeomlott, ledermedt, csak elkerekedett a szeme és szólni sem bírt.

 

Nem hozott csereruhát, hát hagyta, hadd csöpögjön róla a víz. Nagyon elkeseredett. Legörbült a szája, a torkát szorongató érzés környékezte, mellkasa remegett.

 

Két perccel később Ottó jelent meg mellette.

 

- Mi az, ruhástul fürdesz újabban?

 

- Nem probléma, majd a szél kiszárít.

 

- Az a magas az igazgató fia.

 

Eszter nem felelt. Lexívesebben káromkodott volna. Ottó folytatta:

 

- Ha továbbra is így incselkedel' a fiúkkal, nem biztos, hogy neked való ez a munkahely.

 

- Incselkedés? Talán én mondtam, hogy „Hé, ha már úgyis te vagy az igazgató fia, nincs kedved nyakon önteni?”

 

- Ne feleselj! Talán jobban fel kéne öltöznöd. A fiúknak így is hivalkodó vagy.

 

Eszter iszonyúan megfeszítette magát, hogy ne legyen tiszteletlen. Így hát csak állt és füstölgött magában néhány pillanatig, majd megint dolgozni kezdett.

 

Ottó szétnézett, mit végzett Eszter idáig, majd szó nélkül távozott.

 

Eszter ezt várta. Nekidőlt a rideg falnak és sóhajtott. Könny szökött a szemébe, de sikerült gyorsan elnyelni a bőgést.

 

Tíz perccel később, kicsit arrébb egy papírrepülő hullott ki valahonnan. Eszter húsz méterre állt, de észrevette. Odament, hogy felvegye és kidobhassa. Tollal írt feliratot vett észre rajta: „Csicska”





Nihilmester (2005)

(fordított napló, 24670 karakter, részlet)



"HÁTRALÉVŐ IDŐ: 348 NAP

 

 

 

A 349-ES, ELCSESZETT TÉLI NAPON DÉLELŐTT ELSÉTÁLTAM LEGJOBB BARÁTOMHOZ, SZ-HEZ. AZNAP SZABADSÁGON VOLT, ÉS ÉN FELVITTEM A KÉT NAP MÚLVA ESEDÉKES SZÜLETÉSNAPJÁRA AZ AJÁNDÉKÁT. NEKIÜLTÜNK VÁMPÍROS FILMET NÉZNI, KÖZBEN GONDOLKODTAM, MEGOSSZAM-E EGYRE RÖVIDÜLŐ ÉLETEM TITKÁT, DE NEM AKARTAM ILYENEKKEL TERHELNI.

 

FODRÁSZHOZ KÍSÉRTEM, SZALONCUKROZTUNK. SZ-ÉKNÉL BETÚRTUNK PÁR ZSÍROSKENYERET FOKHAGYMÁVAL, MAJD SZ BARÁTI KÖRE KEZDETT BESZÁLLINGÓZNI. KÖZTÜK VOLT EGY Y NEVŰ SRÁC, AKI NEMRÉG ÉRKEZETT MEG EGY TÁVOLI FRONTVONALRÓL. Y ELÉG DURVÁN MAGÁBA VOLT FORDULVA, AMIT ÚGY PRÓBÁLT KOMPENZÁLNI, HOGY SZÜNET NÉLKÜL EGY ELMÉLETRŐL MAGYARÁZOTT, A „VÉGTELEN” FOGALMÁNAK ÁLTALÁNOS TÁRSADALMI MEG NEM ÉRTÉSÉRŐL, MINDEZT OLYAN VEHEMENCIÁVAL, MINTHA Ő, Y TALÁLTA VOLNA KI, ÉS AMI MIATT NEM TUDTUNK MÁST CSINÁLNI Y FIGYELÉSÉN KÍVÜL. A VITÁZÁSBAN ÉN ODA LYUKADTAM KI MAGAMBAN, HOGY A NAGY ROBBANÁS NEM IS TÖRTÉNT MEG, AZ ANYAGOK (AMIK UGYE SZÉTROBBANTAK) AZÉRT SŰRŰSÖDTEK ÖSSZE, MERT „A” PONTBÓL ÚJRA „A” PONTBA JUTOTTAK – MERT A VILÁGEGYETEM „ALAKJA” EGY GEOID, DE LYUKAS FÁNK, MELYBEN AZ ELEMEK A LYUKON ÚJRA ÉS ÚJRA ÁTFOLYNAK, A VÉGTELEN JELE, A CSILLAGOK TÁVOLODÁSA EGYMÁSTÓL AZ UNIVERZUM AZON HELYE, AHOL ÉPPEN MÁR ÁTÉRT EZEN A NAGY LYUKON, MIRE ÁTFORDUL, MÁR ÚJRA KÖZELÍTENI FOGNAK EGYMÁSHOZ, A LYUK FELÉ. Y EZT MŐBIUSZ-NAK HÍVTA. KIVÁGOTT EGY 1X15 CM HOSSZÚ PAPÍRCSÍKOT, ÉS ÖSSZEHAJTOTTA A KÉT VÉGÉT, MINTHA KARIKÁT AKARNA CSINÁLNI, DE AZ EGYIK VÉGÉT MEGCSAVARTA-FORDÍTOTTA, ÚGY RAGASZTOTTA ÖSSZE. ÍGY EGY OLYAN ÚT KELETKEZETT, AMINEK A KIINDULÓPONTJA(I) LESZ(NEK) A VÉGE(I); MERT HA ELKEZDTÉL RAJTA HÚZNI CERUZÁVAL EGY VONALAT, UGYANODA LYUKADTÁL KI, AHONNAN ELINDULTÁL. EBBŐL SPECIEL NEM DERÜLT KI, MI A HELYZET EGYÉB DIMENZIÓKKAL, HA EGYÁLTALÁN VANNAK, VAGY HOGY A CSILLAGOK MÉGIS HOGYAN LETTEK EREDETILEG, VAGY MAGA A VÉGTELEN, DE EZT SOHA NEM IS TUDJUK MEG, BELENYUGODTUNK, HOGY MI, AZ UNIVERZUM PORSZEMEI, NEM VAGYUNK HIVATOTTAK ISMERNI A „NAGY IGAZSÁGOT”. A VILÁGMINDENSÉG MÉRETÉHEZ ÉS CÉLJAIHOZ, ESEMÉNYEIHEZ KÉPEST BÁRMELYIK EMBER BÁRMILYEN NAGY TETTE JELENTÉKTELEN, ÍGY VALÓJÁBAN NEM CSAK ÉN VAGYOK A SEMMI CSINÁLÁSÁNAK MESTERE, HANEM KÁBÉ MINDENKI."





FELTŰNÉS (2003)


(novella, 37840 karakter)


részlet a 3. fejezetből



"Otthon ültem és irkáltam valami idétlenséget (asszem Meghasonlók volt a címe, vagy ilyesmi), mikor megéreztem, amint valaki áll az ajtó előtt.

Hamarosan csengettek. Nem tudtam elképzelni, ki a halál lehet az.

 

- Szervusz.

 

Egy meztelen, hófehér bőrű lány állt az ajtóban, és közölte, hogy ő a Halál. Nem volt mellbimbója és nemi szerve sem, szemgolyója helyén maga a világűr, benne galaxisokat véltem elsuhanni.

 

Észrevettem magamon, hogy elhiszem minden szavát. Gyanakodni kezdtem, nem-e manipulál, de miért tenné? És mi történik ilyenkor a szobán kívül? Vagy mi történik ilyenkor a szobán belül?

 

- 50 óra múlva eljövök érted.

 

Se köpni, se nyelni nem tudtam.

 

- Meg fogok halni?

- Megmutatom neked, hova mentek a barátaid a haláluk után."

részlet a 9. fejezetből:

"Az ALSÓ SZINT egy tíz méter átmérőjű, homályosan világított, hosszúkás hengerfolyosó volt, a két vége egymástól párszáz méterre, és amerre tartottunk, enyhén lejtett. Nekünk az egyik végéből a másikba kellett eljutni, egy függőleges vaslétráig.

Mögöttünk hirtelen hangosodó kiáltások, vijjogó sziréna csapott fel. A padló nedves volt, itt-ott tócsák voltak. Aztán bokáig érő vízben gázoltunk.

 

Futottunk, ahogy tőlünk tellett, a rendfenntartók mindössze száz lépésnyire lehettek, és elég gyorsan közeledtek!

 

A bokáig érő vízből térdig érő lett.

 

GENIUSZ biztatott:

 

- Mindjárt ott vagyunk! Siessél már!

 

A térdig érőből combig.

 

Az üldözőket itt nem lehet lerázni, jól láthatóak a vonalaink, ráadásul elég közelről kiabáltak már.

 

Siessek, siessek! Csak káromkodni tudtam."




 részlet a 14. fejezetből:

"A többiek mozgolódtak bennem, mintha ők már tudnák a megoldást. Pantomimmozdulatokkal "megfogtam egy téglát", és a feliratra helyeztem. Ráálltam, és ekkor rajta is maradtam. Centikkel álltam a padló felett a levegőben, legalábbis így látszott. Gyorsan csináltam még hármat, a falból azonnal fújolás és gúnyos nevetés hallatszott. Elgondolkodtam, igazuk van, egy végeláthatatlan torony tetejébe való feljutáshoz ez nagyon lassú. Leszálltam és járkáltam körbe-körbe.

"ne várjak csodát"

 

"kételkedő"

 

Hmm.

 

Én nem kételkedek önmagamban, de esendő vagyok, aki most nem tudja a megoldást. A legkézenfekvőbb az lenne, ha egyszerűen felrepülnék, de nem vagyok én madár.

Vajon ezen a helyen számít ez? A felirat szerint ne kételkedjek. De az is lehet, hogy csak egy másról szóló ideológiát a magam kedvére értelmezek, magamhoz igazítok."